دانشگاه کاشان
دانشکده معماری و هنر
گروه پژوهش هنر
پایان نامه
برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
پژوهش هنر
عنوان:
آسیب شناسی فرهنگی تجدد در هنرهای تجسمی معاصر ایران
استادان راهنما:
دکتر غلامعلی حاتم
مهندس حسن عزیزی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
فصل اول کلیات تحقیق…………………….. 1
1-1مقدمه…………………. 2
1-2 بیان مسأله…………………. 2
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش………………….. 3
1-4 اهداف تحقیق………………….. 3
1-5 پیشینه پژوهش…………………. 4
1-6سؤال های پژوهش………………….. 6
1-7 نوع تحقیق………………….. 6
1-8 روش تحقیق………………….. 7
فصل دوم: هنرهای تجسمی دورۀ معاصر (با تآکید بر هنر نقاشی)…………. 8
2-1مقدمه………………… 9
2-2 هنر معاصر ایران…………………. 9
3-2 نگارگری………………….. 10
2-3-1 نگارگری جدید…………………. 13
2-4 هنر نقاشی در دورۀ قاجار…………………. 16
2-4-1 تابلوهای رنگ و روغن در نقاشی اشرافی دوره قاجاریه……….. 17
2- 4-2 نقاشی قهوه خانه بارزترین نقاشی مردمی قاجاریه……………. 20
2-4-3 مدارس و مراکز آموزش عالی هنر ایران…………………. 21
2-5 تأثیرپذیری هنر شرق بر نقاشی اروپا………………… 23
2-6 آثار نقاشی دوره پهلوی بارزترین نمونه های هنر تجسمی ایرانی متاثر از تجدد…… 26
2-6-1 نقاشی واقع گرا- آکادمیک…………………… 27
2-6-2 نقاشی نوگرا………………… 31
2-7 جلوه های مکاتب مدرنیسم در نقاشی ایرانی………………….. 32
2-7-1امپرسیونیسم…………………. 32
2-7-2کوبیسم…………………. 33
2-7-3سورئالیسم…………………. 33
2-7-4اکسپرسیونیسم…………………. 34
2-7-5 آبستره………………… 34
2-7-6پاپ آرت………………….. 35
2-7-7گروه سقاخانه…………………. 35
2-7-8نقاشی-خط………………….. 37
2-8 نقاشی انقلاب………………….. 38
2-8-1نقاشی جنگ…………………… 44
فصل سوم (ورود مدرنیسم (تجدد) در هنر ایران…………………. 48
3-1مقدمه…………………. 49
3-2 مدرنیسم…………………. 49
3-3 مدرنیته…………………. 50
3-3-1 تعاریفی چند از نظریه پردازان در باب مدرنیته………… 51
3-4 مدرنیزاسیون…………………. 52
3-5 تفاوت مدرنیته و مدرنیسم…………………. 53
3-6 مدرنیسم در هنر…………………. 54
3-6-1 مدرنیسم در سیر هنر پس از امپرسیونیسم؛ سمبولیسم، اکسپرسیونیسم، کوبیسم…. 57
3-6-2 ویزگی های هنر مدرن…………………. 60
3-7 ورود مدرنیسم به ایران…………………. 61
3-8 نگاهی بر مسئلهی روشنفکری در ایران…………………. 64
فصل چهارم: آسیب شناسی مدرنیسم در هنر معاصر ایران (نقاشی)……… 67
4-1 مقدمه…………………. 68
4-2 آسیب شناسی فرهنگی تجدد…………………. 68
4-3 بررسی ویژگی های هنر نقاشی در جامعه ایران در تاثیرپذیری از مدرنیسم…… 69
4-4 بررسی عنصر هویت در هنر مدرن ایرانی………………….. 78
4-5 توجه به جامعه شناسی مخاطب در هنر نوگرای ایرانی………………….. 79
4-6 جایگاه مدارس عالی هنر ایران در انتقال مدرنیسم…………………. 82
4-7 نتایج رویکردهایی تغییرات مکاتب مدرن در نقاشی ایرانی……… 83
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها………………… 85
5-1 مقدمه…………………. 86
5-2 بررسی سوالات پژوهش………………….. 86
5-3 نتیجه گیری کلی………………….. 88
5-4 پیشنهادات………………….. 89
منابع………………… 90
چکیده:
انتقال ایدهی مدرنیته ازغرب به ایران و آموزههای مدرنیسم در راه انتقال خود، دستخوش تفسیرهایی چندگونه از این مفهوم شدهاند. بدیهی است هر اندازه میزان آگاهی از لوازم مدرنیته نازلتر باشد، پیامدهای چنین تفسیر و انتقالی در درازمدت چالش برانگیزتر میشود. در نمایی نزدیک تر باید گفت چنین شکافی حاصل استنباطی از مدرنیسم است که تنها راه اعمال آن را نفی سنتها بدون در نظر گرفتن مقتضیات و گرایشات ماهوی آن دسته از سنتها در جامعهی مقصد- ایران- میداند. نتیجهی این استنباط انحرافاتی در دیدگاههای فکری است که هنر از مهمترین بسترهای آنست. .این پژوهش با هدف آسیب شناسی وضعیت هنرهای تجسمی در ایران در دوره معاصر با تأثیرپذیری از مدرنیسم صورت گرفته است به دلیل گستردگی اقلام هنرهای تجسمی، در این پژوهش هنر نقاشی مورد، مطالعه قرار گرفته است و سعی بر آن است که نقاشی ایرانی در دوره معاصر یعنی صد سال اخیر بررسی شود. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و گردآوری اطلاعات با استفاده از منابع اسنادی و کتابخانه ای است. نتیجه حاصل نشان میدهد که هنرهای تجسمی در ایران به عنوان عرصهای جدید، مملو از انحرافاتی است که بازشناسی هویت ایرانی را از آموزههای غربی با دشواریهایی در خوانش این آثار همراه کرده است. الگوبرداری
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 630
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0